poniedziałek, 23 października 2017

Chleb zaczyn

Mieszamy dokładnie, żeby nie było grudek, przykrywamy i odstawiamy na jakieś godzin w temperaturze około stopni. Jeśli stoi w kuchni i jest dokarmiany to jest cały czas aktywny i możesz piec chleb. Ja po dokarmieniu zakwasu czekam godzin. Jeśli chcesz od razu piec chleb to przygotuj zaczyn według danego przepisu, bo zakwas jest gotowy do użycia.


Zaczyn w lodówce wytrzymuje około 3-tygodni.

Przechowywanie zaczynu w słoikach jest dobrym rozwiązaniem dla osób, które pieką chleb rzadziej np. Osoby, które chcą piec częściej mogą na bieżąco prowadzić swój zaczyn i przechowywać go w lodówce, w przykrytym naczyniu. Mam problem z zaczynem na kolejny chleb , dokladnie wyglada to tak: Robie zakwas, pozniej zaczyn ,1gram zaczynu odlewam do sloika, dodaje troche maki i odstawiam do lodowki.


Po ok tygodniu wyjmuje zakwas, daje mu 4-godzin zeby sie obudzil i robie zaczyn na kolejny chleb i pozniej wszystko powtarzam. Później jak wyjmuję zakwas z lodówki też często po dokarmieniu nie rośnie dużo. Ale nastawiam na nim zaczyn i chleb wyrasta.


Zauważyłam, że jak schowam do lodówki mniejszą ilość (kilka łyżek) i potem dokarmię przed pieczeniem taką ilością mąki, jak mi do zaczynu potrzeba, to zakwas ładniej rośnie, więcej ma pęcherzyków.

Do rozczynu warto dodać również cukier, skromna ilość nie sprawi, że przyszły chleb stanie się od razu słodki. Za to pomoże drożdżom szybciej pracować, spulchni i podniesie przyszłe ciasto. Do rozczynu często dodaję też lub łyżki mąki, dzięki temu zaczyn lepiej się podnosi i wychodzi bardziej gęsty. CHLEB z WATYKANU Wyskrobać ze słoika do plastikowej miski wielkości wazy do zuby.


Aby chleb się udał należy przestrzegać zasad. Poniedziałek: chleb (zaczyn) wlać do miski, dodać 250. Sam zaczyn to nawet godzin czekania, ale WARTO! Chleb na drożdżach przyda się akurat w sezonie grillowym. Oczywiście jeśli wśród Was są tacy, co już mają przygotowane pieczywo na zakwasie do wiosennego grillowania, to wspaniale, ale jeśli należycie do tych, co dopiero się obudzili, że fajnie byłoby mieć parę kromek świeżego chleba, to ten przepis w stu procentach zaspokoi Wasze potrzeby.


Trzeciego dnia zakwas pracuje już w miarę stabilnie i według niektórych już można piec na nim chleb. Ja sugeruję jednak poczekać do lub dnia – zakwas będzie już wtedy na pewno dojrzały i chleb powinien się udać bez problemu. Czy chcąc zrobić zaczyn na chleb w godzinach popołudniowych np.


Przez ile godzin od dokarmienia zakwas będzie wciąż aktywny? Przynosi szczęście (zresztą bardzo potrzebne mi teraz) i piecze się go raz w życiu. Przepis na ten chleb pochodzi ponoć z Watykanu.


Chleb żytni na zakwasie - zaczyn 3-stopniowy Przedstawiam Wam moją kolejną propozycję na chleb żytni - tym razem na zaczynie 3-stopniowym.

Jeśli możecie poczekać na chlebek dzień dłużej lub jeśli macie mało zakwasu - ten przepis Wam się spodoba:-) Chleby robione na zaczynie są delikatniejsze w smaku i podobno mniej kwaśne. Czy jeżeli dałam zakwas po godzinach od dokarmienia do zaczyny to chleb się uda? Odpowiedzi (1) Gość: bitkazcebulą. Zakwas na chleb bezglutenowy Wiele razy pisałam już, że uwielbiam pieczenie chleba, bułek i pieczywa jako takiego.


Robię to bardzo chętnie i staram się w miarę regularnie piec różne chleby, żeby nie popaść w zbytnią rutynę. Pamiętam swoje przemyślenia odnośnie zakwasu, zanim poznałam tajniki jego hodowli. Zrobienie domowego zakwasu wydawało mi się czymś nieprawdopodobnie trudnym i skomplikowanym.


Uważałam, że jego wykonanie jest niczym mitologiczne syzyfowe prace, przynoszące jedynie wysiłek. Chleb samodzielnie pieczony w domu do niedawna kojarzył mi się głównie z wypadami w góry do dalszych krewnych, gdzie z własnej roboty składników chleb przygotowywała najstarsza starowinka z całej rodziny ;) Gruba kroma swojskiego chleba z domowym masłem to jedno najfajniejszych wspomnień.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.

Popularne posty