piątek, 10 stycznia 2020

Zaczyn drożdżowy do chleba

Nie od dziś wiadomo, że ważnym elementem każdego drożdżowego chleba lub ciasta są oczywiście drożdże. Można używać do tego drożdży suszonych instant, które wystarczy wymieszać z mąka, solą i wodą, aby powstało z tego ciasto. W przypadku drożdży świeżych warto zrobić wcześniej zaczyn.


Wolne wyrastanie ma się do wielu wypieków drożdżowych, wtedy ciasto wkładamy do lodówki. Nie powinno być żadnej różnicy, zaczyn rośnie tak samo na wodzie jak na mleku.

Odkąd kupiłam sobie wypiekacz do chleba to przestałam się martwić robieniem rozczynów ;) Jakoś mi to nie wychodzi. Zakwas to cudowny stwór, dzięki któremu mamy możliwość upieczenia zdrowego, wyjątkowo smacznego chleba, czy chrupiących bułek, utrzymujących bardzo długo swoją świeżość. W przeciwieństwie do chleba kupowanego obecnie w piekarni, który po dwóch dniach już jest nieświeży, suchy czy traci smak).


Chleb na drożdżach przyda się akurat w sezonie grillowym. Oczywiście jeśli wśród Was są tacy, co już mają przygotowane pieczywo na zakwasie do wiosennego grillowania, to wspaniale, ale jeśli należycie do tych, co dopiero się obudzili, że fajnie byłoby mieć parę kromek świeżego chleba, to ten przepis w stu procentach zaspokoi Wasze potrzeby. I kiedy będę piekła kolejny chleb to wcześniej dokarmię mój ZAKWAS z lodówki, ujmę 2-łyżki do chleba a resztę znów do lodówki i tak w kółko.


Aż natknęłam się na artykuł o 3-etapowej produkcji zaczynu, który to niby ZACZYN odkłada się do lodówki a nie ZAKWAS!

I tego właśnie nie rozumiem. Chleby na drożdżach są smaczne, łatwe do przygotowania i tanie w produkcji. Masowe pieczenia chleba drożdżowego w piekarniach obniżyło koszty przygotowania w porównaniu z pieczywem na zakwasie.


Wszystkie publikowane przeze mnie przepisy na chleby można przygotować jako chleby drożdżowe lub chleby na zakwasie. Metoda, którą ja opisuję (czyli z dodawaniem części zakwasu do chleba i odkładaniem reszty do lodówki) jest bardziej uniwersalna. Na takim zakwasie możesz piec różne chleby, dostosować sobie jego ilość do danego przepisu (w jednym potrzeba go łyżkę w innym 2g lub więcej) poprzez dokarmianie odpowiednią ilością mąki. Mieszamy dokładnie, żeby nie było grudek, przykrywamy i odstawiamy na jakieś godzin w temperaturze około stopni. Proces mieszania zaczyna się już właściwie od przygotowania potrzebnych do upieczenia chleba składników.


O istnieniu wynalazku o nazwie „zakwas do chleba” wiedziałem już dawno, ale jakoś ciężko było mi się przemóc do jego zrobienia. Kiedy już przekonałem się do pieczenia chleba, przez dłuższy czas piekłem chleb na bazie drożdży, którego przygotowanie i pieczenie zajmowało bardzo mało czasu. Na oszczędną kolację w sam raz.


Tradycyjna_Kuchnia 9. Zaczyn drożdżowy do chleba. Druga sytuacja, kiedy wypiek domowego pieczywa rozpoczynamy od rozczynu to wypieki na bazie długo wyrastającego zaczynu. Jeśli chcemy upiec chleb, to go wyciągamy i pozwalamy mu dojrzeć przez 2-dniowe dokarmianie.

ZACZYN DROŻDŻOWY SKŁADNIKI: Podaję dokładne ilości, ale najczęściej robi się „na oko”, czasami warto odmierzyć tylko mleko (lub wodę). Od kiedy na Gwiazdkę dostałam książkę Hamelmana, postanowiłam na poważnie zabrać się za pieczenie chleba. Dzięki swoim właściwościom naturalnego zakwasu żytniego stanowi także składnik gotowych mieszanek chlebowych, np. Do przygotowania chleba żytniego należy dodać zakwasu go w stosunku do ilości użytej mąki oraz drożdży prasowanych, lub drożdży suchych (instant). Tomku, czy można przekarmić zaczyn.


Po jego użyciu do pieczenia chleba, nie zachowałam proporcji w jego okarmieniu. Prawdopodobnie go udusiła zbyt dużą ilością mąki żytniej. Dodałam wody, przez co stał sie mniej gęsty, ale nie ma charakterystycznych odznak jego pracy?


Czy to znaczy, że jest on do wyrzucenia.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.

Popularne posty