środa, 18 marca 2020

Przepis na chleb żytni razowy na zakwasie

Przykryj masę ściereczką i odstaw w ciepłym miejscu na godziny. Czynność powtórz jeszcze razy. W sumie zakwas rośnie przez dni. Gotowy zakwas przełoż do dużej miski.


Dodaj 5g mąki żytniej razowej i 5ml przegotowanej, ciepłej wody.

Pierwszy zakwas, kilka lat temu, był katastrofą…. Piekłam juz kilka chlebków, głównie z mąki pszennej, na zakwasie żytnim. Ciasto na nim zachowuje się w inny sposób, na zakwasie żytnim chleb jest po prostu smaczniejszy, do tego siatka glutenu rozkłada się lepiej w cieście, a przecież na pięknych pęcherzykach chyba zależy każdemu #128578; Ale z zakwasu bezglutenowego można śmiało sobie wyprowadzić zakwas żytni w nowym słoiku. A przepis na chleb żytni mam w planach dodać niedługo na stronę, ale jeśli Ci się śpieszy to napisz do mnie, prześlę Ci na maila.


Chcesz upiec domowy chleb na zakwasie? Szukasz informacji, jak zrobić chleb na drożdżach? Wystarczy Ci zwykły piekarnik.

Znajdziesz tu przepis na chleb, którego szukasz. Nie musisz mieć wielkiego doświadczenia. Sprawdź i zobacz, że to naprawdę proste.


Przekonasz się, że własny chleb, to coś zupełnie wyjątkowego. Potrzebuję przepis na dobry chleb ŻYTNI bez dodatku pszennej mąki która zawiera gluten. Niestety mam chore jelita dość poważnie nie mogę spożywać glutenu i mogę tylko chleb żytni na zakwasie naturalnym. Ciężko dostać taki w miejscu w którym mieszkam.


Od czasu wyhodowania zakwasu żytniego , piekę ten chleb przynajmniej raz w tygodniu. Jeden z lepszych chlebów jakie ostatnio upiekłam. Chleb żytni razowy 1. I banalnie prosty w przygotowaniu.


Jednak najważniejsze jest, że jest w 1 żytni razowy i wyrasta bardzo szybko (u mnie ok. godzin) – a to wszystko za sprawą słodu jęczmiennego. Z każdym dniem zakwas dojrzewa coraz bardziej. V dnia pęcherzyki powinny być już widoczne, ale głównie widać będzie zmianę jego koloru.


Po kilku dniach od nastawienia zakwasu żytniego na bazie mąki żytniej razowej – zakwas zmieni się z koloru szarego w zdecydowanie bardziej jasnobrązowy – taki jak na zdjęciu. Dziś przepis na pyszny domowy chleb żytni na zakwasie.

Wpis jest kontynuacją artykułu Jak zrobić dobry zakwas żytni do pieczenia chleba. Przepis jest prosty, sama się nie spodziewałam, że zrobienie chleba na zakwasie może być tak nie skomplikowane. Nie robię zaczynu tylko właśnie tak jak Pani, dodaję od razu zakwasu, po kilku godzinach wyrasta, wtedy piekę. Pyszny domowy chleb żytni na zakwasie ze słonecznikiem Składniki: 5g mąki żytniej, g soli, 1g zakwasu żytniego, 4ml letniej wody, dodatkowo: ziarna.


Polecane przepisy: chleb żytni na zakwasie bez drożdży Zobacz więcej. Wspaniały, pyszny chleb z większą ilością błonnika. Wilgotny i delikatny miąższ.


Z użyciem mąki pszennej razowej (u mnie część orkiszowej razowej) oraz małym udziałem mąki pszennej, na żytnim zakwasie. W przepisie wykorzystałam ten domowy zakwas na chleb. Wszystkie składniki (oprócz ziaren) umieść w misce i wymieszaj. Wyrabiaj tylko do połączenia składników.


Mąka żytnia nie lubi długiego wyrabiania. Ciasto przykryj ściereczką i odstaw na blat, na godzin (najlepiej na całą noc). Jeżeli nie ma takiej informacji, to możesz próbować na żytnim.


Pszenny możesz uzyskać przekładając kilka łyżek zakwasu żytniego do drugiego słoiczka i dokarmiając go mąką pszenną. Ja na swoim żytnim zakwasie piekę chleby z różnych mąk, głównie z orkiszowej.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.

Popularne posty