środa, 3 czerwca 2020

Zakwas do chleba pszennego

Zakwas pszenny – przepis II. Jest to, moim zdaniem, najlepszy zakwas pszenny jakiego do tej pory używałam. Stosując tę metodę przede wszystkim bardzo szybko otrzymujemy gotowy do użycia zakwas, w zasadzie następnego dnia od nastawienia można już piec na nim chleb. Inaczej chleb nie wyjdzie. Chleby na mące pszennej mogą być pieczone zarówno na drożdżach spożywczych, jak i na zakwasie.


Potrzebne składniki: Do zrobienia zakwasu potrzebna jest mąka i woda. Kolejny chlebek pszenny na zakwasie który mogę śmiało zaliczyć do udanych. Przepis jest prosty ,a chleb niezwykle łatwy do przygotowania. Należy poświęcić mu trochę czasu,.


Do pieczenia chleba na zakwasie możesz używać różnych mąk, niekoniecznie żytniej. Do pierwszych chlebów oprócz zakwasu dodaj również niewielką ilość suszonych drożdży (5-łyżeczki) – sam zakwas będzie jeszcze za słaby i chleb nie wyrośnie. Po kilku tygodniach i dokarmieniach powinien się wzmocnić i sam da radę.


A czy mogę sobie stworzyć zakwas pszenny zaczynając od łyżek zakwasu żytniego i dokarmiając go już tylko mąką pszenną każdorazowo przed pieczeniem chleba? Czy wtedy mogę mówić że ten zakwas to pszenny? Mam roczny zakwas żytni i nie chce mi się zaczynać od początku z zakwasem pszennym…. Chleb pszenny z mąki typu 7różni się nieco od chleba, który jadam na co dzień czyli orkiszowego, pełnoziarnistego na zakwasie żytnim lub orkiszowym czy mieszanym. Przepis i sposób wykonania tego chlebka zamieściłam w artykule:“Domowy chleb na zakwasie – łatwo, zdrowo i smacznie” Jednak chciałam spróbować innego chlebka oraz poeksperymentować trochę z pieczeniem.


Proszę o przepis na zakwas do chleba pszennego - bo nie umiem zrobić -pozdrawiam milutko. A ja niedawno kupiłam automat do chleba i jestem z niego bardzo zadowolona, już od prawie pół roku wcale nie kupuję chleba. Teraz testuję różne przepisy w automacie.


Zakwas do chleba pszennego

Na razie upiekłam chleby na zakwasie w automacie z przepisów na chleby. Mam zakwas, który trzymam w lodówce. Dzień przed pieczeniem, tak jak w przepisie, dokarmiam go i zostawiam poza lodówką.


Widzę, że pojawiają się bąbelki powietrza, czyli (wydaje mi się), że zakwas pracuje. Mieszam wszystkie składniki, przekładam do formy, zostawiam na 5-godzin…ciasto ani drgnie. Przepis na zakwas do chleba (żytni i pszenny) Podstawa dobrego polskiego pieczywa, to zakwas.


Zakwas do chleba pszennego

Przepisy na chleby „na zakwasie” odstraszają początkujących piekarzy, bo „skąd ja wezmę zakwas”, a zakwas jest akurat rzeczą najprostszą do zrobienia. Następnie ciasto ponownie krótko wyrób, przełóż do formy lub na blachę, na której będziesz wypiekać chleb. Pozostaw je ponownie w ciepłym miejscu do wyrośnięcia – by ciasto podwoiło swoją objętość.


Następnie tak przygotowane ciasto piecz w nagrzanym do 200°C piekarniku. Wypiek chleba pszennego na zakwasie trwa ok. Późnej taki zakwas dokarmiamy jeszcze przez kilka dni i dopiero wtedy nadaje się do wypieku chleba.


Gdy zakwas używamy rzadziej niż raz w tygodniu. Pamiętajmy, gdy nie pieczemy chleba często i trzymamy zakwas w lodówce, musimy go dokarmiać raz w tygodniu, inaczej zakwas nam umrze. Istnieje kilka powodów, dla których ludzie unikają albo chociaż ograniczają spożycie pszennego chleba. Do grona tych osób należą m. Wiejski chleb pszenny na zakwasie.


Dziś mam dla Was przepis na wiejski chleb pszenny na zakwasie pszennym – prosty i bardzo smaczny. Wcześniej podawałam przepis na chleb pszenny na drożdżach – tutaj nie ma ani grama drożdży, za to chleb musi dłużej wyrastać. Mały komentarz do „zakwas robimy tylko i wyłącznie z mąki żytniej” w powyższym wpisie… Robimy go tylko z żytniej, jeśli chcemy otrzymać zakwas żytni.


Ale możemy go następnie przekształcić na zakwas pszenny, jak jest to opisane w jednym z wpisów, i dalej prowadzić dwa zakwasy. Przed dokarmieniem zakwas wyjmuję z lodówki i czekam około godziny aż się ogrzeje, następnie dokarmiam i zostawiam na wierzchu aż „przerośnie” i zacznie opadać, może nawet całkiem opaść i wtedy chowam z powrotem do lodówki.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.

Popularne posty