piątek, 28 lutego 2020

Zakwas żytni do pieczenia chleba

Przepis na zakwas żytni do pieczenia chleba. Należy odłożyć około łyżek zakwasu do słoika i wstawić go do lodówki. Będzie on nam potrzebny do pieczenia kolejnego chleba.


Przy każdym kolejnym pieczeniu, odkładamy trochę zakwasu na kolejny raz. Dzięki temu nasz zakwas staje się coraz mocniejszy.

Osobom początkującym w temacie wypieków na zakwasie polecam wyhodowanie, w pierwszej kolejności zakwasu żytniego. Jest wiele sposobów na jego przygotowanie, ale poniżej przedstawię metodę moim zdaniem najprostszą i najbardziej efektywną. Do pierwszych chlebów oprócz zakwasu dodaj również niewielką ilość suszonych drożdży (5-łyżeczki) – sam zakwas będzie jeszcze za słaby i chleb nie wyrośnie.


Do pieczenia chleba na zakwasie możesz używać różnych mąk, niekoniecznie żytniej. Po kilku tygodniach i dokarmieniach powinien się wzmocnić i sam da radę. Zapach i kolor tradycyjnego zakwasu różni się zdecydowanie od tego pszennego.


Nie ma smaczniejszych wypieków od chlebów na zakwasie żytnim.

Kto spróbuje takiego domowego pieczywa już na zawsze zmieni swój gust kulinarny i podejście do chleba. Jak zrobić zakwas i dlaczego nie należy się go bać? Jeśli ktoś próbował już pieczenia chleba żytniego tylko na drożdżach, musiał się przekonać, ze to niestety niemożliwe. Nawet, jeśli mąka żytnia stanowi tylko część użytej do wypieku, jest to trudne. Początkującym piekarzom najlepiej wychodzą chleby z maki pszennej.


Bardzo prosty przepis na bardzo dobry chleb. Po jego użyciu do pieczenia chleba, nie zachowałam proporcji w jego okarmieniu. Prawdopodobnie go udusiła zbyt dużą ilością mąki żytniej. Dodałam wody, przez co stał sie mniej gęsty, ale nie ma charakterystycznych odznak jego pracy? Mając zakwas można używać go do robienia chleba każdorazowo z innej mąki.


Nie próbowałem natomiast robić chleba z samej mąki żytniej na zakwasie pszennym – chleby z mocną przewagą mąki żytniej piekę wyłącznie na zakwasie żytnim. Cały proces trwa cztery dni, a piątego dnia można przystąpić do pieczenia chleba. Czas poświęcony na zrobienie zakwasu to pięć minut dziennie, resztę czasu zakwas rośnie i można sobie nie zawracać nim głowy. Zrobienie zakwasu na prawdziwy domowy chleb jest bardzo łatwe, choć nieco czasochłonne.


Wykonałam już z chlebów na zakwasie. Chlebki rosną przez całą noc.

Zakwas wszystko jak pani pokazuje. Wszystko wygląda tak jak pani pokazuje,do momentu pieczenia. Próbowałam już różnych sposobów. Im dłużej pieke (ostatnio piekłam nawet godz.) a i tak w środku chleb. Gotowy zakwas przełoż do dużej miski.


Dodaj 5g mąki żytniej razowej i 5ml przegotowanej, ciepłej wody. Całość wymieszaj i przykryj bawełnianą lub papierową serwetką, a następnie odstaw w ciepłym miejscu. Najlepiej zrobić to wieczorem i odstawić do rana. Do zakwasu dodaj 1ml przegotowanej wody i łyżeczki soli.


Dodam kilka swoich, praktycznych uwag o pieczeniu żytniego chleba na zakwasie. Na początek zalecam pieczenie chleba z mąki chlebowej (typ 720), tak jak radzi pani Tosia, chleb razowy jest trudniejszy do upieczenia. Mąki tego samego typu z różnych młynów, a nawet z różnych partii różnią się nieco, dlatego zawsze radzę patrzeć na.


Chleb na zakwasie w automacie do pieczenia – tak, to możliwe! Często korzystałam z wyżej przywołanego przepisu, ale średnio mnie satysfakcjonował. To jeszcze nie był idealny chleb! Wiele naczytałam się o tym, że chleb na zakwasie w maszynie nie udaje się, jest nieosiągalny zupełnie.


Ale szukałam wytrwale, wypróbowałam różne.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.

Popularne posty