wtorek, 30 marca 2021

Zakalec w chlebie

W efekcie ciasto, które pozornie wyrosło, szybko opadnie, a na spodzie lub w całości pojawi się zakalec. Po przekrojeniu takiego ciasta gdzieniegdzie zobaczymy zakalec, a w innych miejscach duże dziury. W za niskiej temperaturze masa będzie się powoli ścinać, ale bąbelki gazu nie rozszerzą się na tyle, żeby dobrze spulchnić ciasto. Lista przepisów na zakalec w chlebie z polskich blogów kulinarnych.


Wybierz najbardziej interesujący przepis i zacznij gotować! Chleb w trakcie pieczenia bardzo popękał – ciasto zbyt krótko wyrastało, nie zostało przez. Ja pieke taki chleb bo to mój ulubiony chleb #128521; tez kupiłam mąkę w mlynie, ale niestety te produkty nie są oczyszczone „ziarno” mąka jest „zakurzona”,co bardzo w chlebie czuć, jest twardy, zbity, niesmaczny itd. Mój chlebek 1 zytni piekę dni bez drożdży. A nie dwa jak pozostałe.


Zakalec to to nie był, w końcu trochę podrósł. Jednak 16h wyrastania w koszyku zrobiło swoje i chleb wyszedł bardzo kwaśny, miąższ był gumowaty i mokry, a skórka szara i twarda jak kamień. Na spodzie chleba odznaczają się piękne kratery. Bochenek jest niski i niewyrośnięty. Dodane przez Konto usunięte w: Tylko o kuchni.


Mam pytanie do dobrych kucharzy:) Zawsze gdy piekę placek wychodzi mi zakalec i najgorsze to jest to, że nie wiem dlaczego. Kiedy w domu unosi się piękny zapach upieczonego ciasta, mamy ochotę na to, żeby jak najszybciej skosztować naszego wypieku. Dlatego często, gdy ciasto jest jeszcze gorące, odstawiamy je w chłodne miejsce, żeby szybciej nadawało się do spożycia.


To błą który może przyczynić się do tego, że nasz wypiek okaże się zakalcem. Hasło do krzyżówki „zakalec” w leksykonie szaradzisty. W naszym leksykonie krzyżówkowym dla hasła „zakalec” znajduje się 1definicji do krzyżówek. Jeżeli znasz inne definicje pasujące do hasła „zakalec” możesz dodać je za pomocą formularza znajdującego się w zakładce Dodaj nowy. Pamiętaj, aby definicje były krótkie i trafne.


W sumie nie wiem czy to zakalec ale chciałabym wiedzieć co zrobiłam nie tak. Piekłam babkę marmurową nie pierwszy raz i bardzo rzadko mi coś nie wychodzi a dziś biała masa wybiła się nad kakaową i po upieczeniu wierzch białej masy jest chrupiacy, jakby skrystalizował się. Czekoladowe ciasto z zakalcem, znane na całym świecie jako brownie. Smaczne przez to, że pod chrupiącą, czekoladową skorupką znajdziesz.


Was, jakie mogą być przyczyny powstawania zakalca oraz jak zmniejszyć ryzyko jego powstania, bo niestety… ale nie da się w 100. Przyczyny powstawania zakalca nie są do końca jasne. Nawet osoby z doświadczeniem w pieczeniu ciast nie są zupełnie zgodne i podają m. Ilość dodanego zakwasu w przepisie na chleb jest najczęściej mała. Najważniejsze, aby zakwas był aktywny, a o smaku chleba decyduje proporcja użytych mąk w chlebie, a nie rodzaj zakwasu. Upiekłam dwa chleby i wyszedł mi zakalec.


Nie mogłam się trzymać gramatury, gdyż musiałam dodać więcej wody -ciasto było za gęste. Oczywiście ciężko takie coś zjeść : Miał ktoś takie efekty? Możesz spróbować inny typ mąki, ale wtedy jest dużo większa szansa, że dostaniesz zakalec albo chleb w ogóle nie urośnie, a po pieczeniu będziesz mieć mokrą gorącą kluchę. Mąka kokosowa jest stosunkowo tania i praktycznie w ogóle nie uczula, więc nie mogę sobie wyobrazić powodu na rezygnację z niej. Witam, zrobiłam chleb wg przepisu na mące żytniej z dodatkiem płatków owsianych i zmielonych orzechów włoskich.


Piekłam w 2stopniach w piekarniku elektrycznym z termoobiegiem. W dodatku ciasto opadło i pół formy pod spieczona skórką było puste. Co zrobiłam nie tak? Tak przygotowane ciasto przykrywam ściereczką lub folią i odstawiam do wyrośnięcia na ok.


Chleb wstawiam do zimnego piekarnika, który nastawiam na temp.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.

Popularne posty