poniedziałek, 13 marca 2017

Jak zrobić zakwas żytni do chleba

Jak zrobić zakwas żytni do chleba

A kiedy zakwas jest już gotowy, nie pozostaje już do zrobienia nic innego jak upieczenie chleba! Co warte wspomnienia – przepis ten jest przede wszystkim oparty o moje osobiste, czteromiesięczne doświadczenia i kieruję go do osób chcących po raz pierwszy przygotować własny zakwas. Jak zrobić zakwas i dlaczego nie należy się go bać? Jeśli ktoś próbował już pieczenia chleba żytniego tylko na drożdżach, musiał się przekonać, ze to niestety niemożliwe.


Nawet, jeśli mąka żytnia stanowi tylko część użytej do wypieku, jest to trudne. Początkującym piekarzom najlepiej wychodzą chleby z maki pszennej. Inaczej chleb nie wyjdzie. Chleby na mące pszennej mogą być pieczone zarówno na drożdżach spożywczych, jak i na zakwasie.


Kto spróbuje takiego domowego pieczywa już na zawsze zmieni swój gust kulinarny i podejście do chleba. Najlepiej przekonajcie się o tym sami, korzystając z poniższych wskazówek jak zrobić zakwas krok po kroku #128578; Jak wykonać zakwas żytni krok po kroku? Jaki typ mąki żytniej? Na samym początku należy zdecydować jaką mąkę żytnią wybrać. Im wyższy typ i ciemniejsza barwa, tym lepsza mąka.


Do zrobienia zakwasu żytniego polecam użyć mąki z dużą ilością składników mineralnych. Można ewentualnie troszeczkę drożdży dodać jak zakwas jest młody. Co do mąki to już jak Ci pasuje. Jak chcesz piec głównie na pszennej mące możesz sobie dodatkowo zrobić pszenny zakwas – odłożyć do drugiego słoika kilka łyżek żytniego zakwasu i dokarmiać go kilka razy pszenną mąką (może być razowa). W ten sposób z pieczenia na pieczenie mamy zakwas coraz mocniejszy.


Na początek radzę zrobić zakwas z mąki żytniej. Osobom początkującym w temacie wypieków na zakwasie polecam wyhodowanie, w pierwszej kolejności zakwasu żytniego. Jest wiele sposobów na jego przygotowanie, ale poniżej przedstawię metodę moim zdaniem najprostszą i najbardziej efektywną.


Jak zrobić zakwas żytni do chleba

Jestem zupełnym laikiem w temacie samodzielnego wypieku chleba, stąd moje pytanie może się wydać głupie. Czy tylko żytniego? Bardzo prosty przepis na bardzo dobry chleb. Sylwia, wydaje mi się, że może być razowa. A na wszelki wypadek ja bym dodała na zaczyn normalną żytnią(jak do karmienia zakwasu) a potem juz resztę dała tej razowej.


Za najprostszy do przygotowania uważa się zakwas żytni. Chleb na zakwasie ma niższy indeks glikemiczny od chleba drożdżowego. Dodatkowo dłużej utrzymuje świeżość.


Pieczenie takiego chleba w domu stanowi wielką przyjemność. Cały proces trwa cztery dni, a piątego dnia można przystąpić do pieczenia chleba. Czas poświęcony na zrobienie zakwasu to pięć minut dziennie, resztę czasu zakwas rośnie i można sobie nie zawracać nim głowy. W lodówce zawsze musi się znajdować choć mały słoiczek.


Mój zakwas ma ponad rok czasu. Zakwas do chleba w mojej kuchni to podstawa. Upiekłam na nim sporo chlebków jak i również był bazą do innych zakwasów np do zakwasu do żurku klik. Proszę w piekarni o chleb na zakwasie, płacę za chleb na zakwasie, a ten chleb na trzeci dzień, od środka, podstępnie pleśnieje.


Jak zrobić zakwas żytni do chleba

A przecież, taki chleb, prędzej wyschnie niż pokryje się pleśnią. Zdenerwowana, zupełnie jak moja córka, kiedy zamiast w różowym kubeczku, soczek dostanie w niebieskim, zdecydowałam się na ten krok. O istnieniu wynalazku o nazwie „zakwas do chleba” wiedziałem już dawno, ale jakoś ciężko było mi się przemóc do jego zrobienia. Kiedy już przekonałem się do pieczenia chleba, przez dłuższy czas piekłem chleb na bazie drożdży, którego przygotowanie i pieczenie zajmowało bardzo mało czasu.


Nie mam automatu do pieczenia i. Ciasto na nim zachowuje się w inny sposób, na zakwasie żytnim chleb jest po prostu smaczniejszy, do tego siatka glutenu rozkłada się lepiej w cieście, a przecież na pięknych pęcherzykach chyba zależy każdemu #128578; Ale z zakwasu bezglutenowego można śmiało sobie wyprowadzić zakwas żytni w nowym słoiku. Przepis na zakwas żytni do pieczenia chleba. Był czas, że chleb żytni piekłam w domu kilka razy w tygodniu.


Najczęściej na drożdżach, ale również czasami na drożdżach i zakwasie lub samym zakwasie. Ponieważ czas przygotowania takiego chleba żytniego na drożdżach jest znacznie krótszy, niż na zakwasie, dlatego też zazwyczaj wybór padał na drożdże.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.

Popularne posty