środa, 19 września 2018

Chleb żytnio pszenny na drożdżach

Chleb pszenno-żytni na drożdżach. Długo poszukiwałam chleba, który mimo że przygotowany na drożdżach – ma odpowiedni smak, konsystencję, a przede wszystkim długo zachowuje świeżość, nie krusząc się. W końcu metodą prób i błędów opracowałam poniższy przepis, który spełnia moje oczekiwania :).


Pyszny chlebek z chrupiącą skórką niezastąpiony do masełka na śniadania. Zapraszam na kanał , gdzie pokazujemy, jak zrobić ten pyszny chleb.

Czas przygotowania godz. Znajdziesz tu proste przepisy na chleb na drożdżach - pszenny, żytni, mieszany, z dodatkami lub bez. Skorzystaj z przepisu na chleb razowy lub jasny.


Dotychczas piekłam tylko chleby na pszennej mące – tym razem spróbowałam z dodatkiem żytniej i wyszedł taki typowy, swojski chlebek, doskonały do domowego smalcu i kiszonych ogórków. Nieco ciężki, wilgotny. Domowy chlebek z chrupiącą skórką i aromatyczną czarnuszką.


Dzięki dodatkowi ziemniaków, chleb bardzo długo zachowuje swoją świeżość. Ekspresowy i prosty chleb razowy pszenno-żytni, na drożdżach, z dużą ilością siemienia lnianego, słonecznika i otrąb.

Jeśli tylko posiadacie składniki, to już za niecałe godziny możecie cieszyć się domowym, pachnącym chlebem! To całkowity czas przyrządzania, wyrastania oraz pieczenia. Eksperymentowanie z domowymi wypiekami jest przyjemne, ale czasem miło upiec zwyczajny i prosty chleb. Da się jednak temu zaradzić, można mąkę żytnią jasną wymieszać z pszenną. Z bardzo chruuupiącą skórką :-).


Składniki dokładnie wymieszać (ciasto będzie dość gęste, choć klejące, ja zagniotłam). Przykryć folią i odstawić na - godzin. Szybki chleb bez zagniatania!


I co ważne, zgodnie z Waszą prośbą taki zdrowszy, bo z dodatkiem mąki żytniej razowej, ale nadal na drożdżach, czyli wymarzony chleb dla wszystkich początkujących, niecierpliwców lub po prostu zabieganych. Ja ten chleb pszenno-żytni robię dość często ostatnio, bo przygotowanie zajmuje niewiele czasu, bochenek wychodzi spory i starcza na kilka dni. Nieraz, chleb razowy mylony jest z żytnim, jednak w razowcu to nie rodzaj mąki jest najważniejszy. Może powstać na zakwasie i na drożdżach. Przygotowanie domowego chleba żytniego według tego przepisy jest bardzo proste.


Nie trzeba ciasta chlebowego zagniatać, ani wyrabiać. Nie potrzebny jest także zakwas. Gotowy chleb jest puszysty w środku z chrupiącą skórką.

Zauważyłam, że wiele zależy od samego przepisu. Są przepisy na chleby, których skórka jest twarda i chrupiąca, a są też takie, gdzie skórka jest miękka. Trzeba trochę poeksperymentować z recepturami , a także z temperaturą pieczenia.


Reasumując- mąka, woda, drożdże, sól i trochę cierpliwości, aby chleb każdemu się udał. Zresztą nie da się też tak po prostu wymiennie stosować zakwasu i drożdży. Ale gdybym podobny chleb chciał robić na zakwasie to pewnie dałbym nie mniej niż gramów. Był czas, że chleb żytni piekłam w domu kilka razy w tygodniu. Najczęściej na drożdżach, ale również czasami na drożdżach i zakwasie lub samym zakwasie.


Ponieważ czas przygotowania takiego chleba żytniego na drożdżach jest znacznie krótszy, niż na zakwasie, dlatego też zazwyczaj wybór padał na drożdże.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.

Popularne posty