środa, 4 września 2019

Chleb żytni razowy bez zakwasu

Osobom początkującym w temacie wypieków na zakwasie polecam wyhodowanie, w pierwszej kolejności zakwasu żytniego. Jest wiele sposobów na jego przygotowanie, ale poniżej przedstawię metodę moim zdaniem najprostszą i najbardziej efektywną. Chleb żytni razowy na zakwasie. Przepis przekąska Rodzaj dania.


Do zakwasu dodaj 1ml przegotowanej wody i łyżeczki soli. Później wsyp 5g mąki żytniej razowej, kminek, nasiona słonecznika i dyni.

Wymieszaj i zagnieć ciasto. Następnie posmaruj chleb wrzątkiem, przykryj ściereczką i odstaw do wyrośnięcia w. C, przykrywam bochenek folią aluminiową i tak dopiekam aż do czasu upłynięcia minut. Dodane przez kryska w: Tylko o kuchni. Witam, zrobiłam Twój chleb i niestety wyszedl jak zwykle mokry w środku, surowy.


Wszystko zgodnie ze wskazówkami. Już to nie pierwszy raz kiedy typowo żytni chleb mi nie wychodzi, a niestety nie mogę jeść pszennego, mimo, ze przepis którego używam już od roku (piekę pszenny dla rodziny ze 100g dodatku mąki zytniej) wychodzi zawsze. Najczęściej na drożdżach, ale również czasami na drożdżach i zakwasie lub samym zakwasie.

Pamiętam swoje przemyślenia odnośnie zakwasu, zanim poznałam tajniki jego hodowli. Zrobienie domowego zakwasu wydawało mi się czymś nieprawdopodobnie trudnym i skomplikowanym. Uważałam, że jego wykonanie jest niczym mitologiczne syzyfowe prace, przynoszące jedynie wysiłek. Przygotowanie zakwasu rozpoczęłam wieczorem.


Dzień pierwszyDo dużego słoika (l) wsypałam1g mąki i zalałam ją 1ml wody w temperaturze ok 37° C. Pomieszałam drewnianą łyżką, przykryłam gazą, obwiązałam troczkami i odłożyłam w okolicę kaloryfera. Prawdziwy żytni razowy chleb, bez dodatków innych mąk, tylko żytnia razowa i pieczony tylko na zakwasie, bez dodatku drożdży. Taki chlebek lubię chyba najbardziej. Lekko wilgotny i lepki w środku, ze Zobacz więcej.


CatarinkaObserwuj bloga Obserwujesz bloga Smaczy. Pyszny, żytni razowy chleb, bez dodatku innej mąki, tylko pełnoziarnista żytnia, czyli żytnia razowa. Zachowuje długo świeżość, ma miękki, lekko wilgotno-lepki miąższ i pyszną skórkę. Idealny na kanapki. U nas znika bardzo szybko.


Domowy chleb tak bardzo rozbestwił domowników, a mnie samego zachęcił do dalszych eksperymentów, że postanowiłem przygotować swój własny zakwas. Z pomocą przyszła również styczniowa grypa i dwa tygodnie zwolnienia lekarskiego. Dzięki temu miałem czas na doglądanie świeżego zakwasu przez pierwsze kilka dni.

Potrzebujemy l zakwasu w słoiku 2. Jak chcemy piec rano to powyższe dokarmianie OK. Jak wieczorem to zakwas dokarmiamy jeszcze rano. Nieraz, chleb razowy mylony jest z żytnim, jednak w razowcu to nie rodzaj mąki jest najważniejszy. Jeśli chleb nie urośnie po wyznaczonym czasie, to oznacza że zakwas był za słaby. To się często zdarza w przypadku pieczenia pierwszego chleba na nowo zrobionym zakwasie.


Teraz jednak, zostając przy temacie drożdży mam dla Was chleb, który mnie i mojej rodzinie smakował bardzo!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.

Popularne posty