piątek, 28 czerwca 2019

Jak przygotować zakwas na chleb

Oba robi się z mąki żytniej i wody, ale sposób przygotowania jest inny. Po wymieszaniu mąki i wody odstawia się go i nie dokarmia codziennie. Mówimy, jak przygotować dobry zakwas, by móc samodzielnie piec zdrowy chleb.


Za najprostszy do przygotowania uważa się zakwas żytni. Dodatkowo dłużej utrzymuje świeżość.

Pieczenie takiego chleba w domu stanowi wielką przyjemność. Swoją przygodę z pieczeniem chlebów na zakwasie zaczęłam lata temu. W ciągu tego czasu upiekłam ich setki. Pamiętam swoje przemyślenia odnośnie zakwasu, zanim poznałam tajniki jego hodowli. Zrobienie domowego zakwasu wydawało mi się czymś nieprawdopodobnie trudnym i skomplikowanym.


Uważałam, że jego wykonanie jest niczym mitologiczne syzyfowe prace, przynoszące jedynie wysiłek. Wykonałam już z chlebów na zakwasie. Wszystko wygląda tak jak pani pokazuje,do momentu pieczenia.

Zakwas wszystko jak pani pokazuje. Próbowałam już różnych sposobów. Im dłużej pieke (ostatnio piekłam nawet godz.) a i tak w środku chleb. Osobom początkującym w temacie wypieków na zakwasie polecam wyhodowanie, w pierwszej kolejności zakwasu żytniego. Jest wiele sposobów na jego przygotowanie, ale poniżej przedstawię metodę moim zdaniem najprostszą i najbardziej efektywną.


Na początku chleb z niego wyrastał jak na drożdżach (tyle, że wolniej). Od jakiś m-cy chleb z tym zakwasem nie wytasta. Prawdziwy chleb robiony na zakwasie to rzecz, za którą tęskni wielu z nas. Zamiast szukać dobrej piekarni, lepiej jest przygotować go samodzielnie w domu.


Wbrew pozorom główny składnik, czyli zakwas, nie jest trudny w przygotowaniu, jak mogłoby się wydawać. Jak zrobić zakwas żytni do chleba? Przygotowanie domowego pieczywa wcale nie jest trudne, wymaga jednak odrobinę cierpliwość, ponieważ do jego wykonania potrzebny jest zakwas.


Musze zrobić chleb na zakwasie ponieważ w zwykłych chlebach z marketu i piekarni jest pełno chemii tego proszku spulchniacza E30 E9które powodują raka. Robiłem swojski chleb na drożdżach który po dwóch tygodniach tylko zesechł się, a te chleby ze sklepów zaraz pleśnieją, grzybieją. A jak wiadomo rak to grzyb.


Mówi się, że pierwszy chleb na zakwasie zawsze jest porażką, więc należy od razu zaczynać od drugiego.

Jak przygotować zakwas orkiszowy i upiec na nim chleb? To oczywiście żart, ale bardzo dobrze pokazuje z jak delikatną materią mamy do czynienia. Zacznijmy od zakwasu.


Powiem otwarcie, na początku była to dla nas czarna magia. Milion pytań na początku ale to naturalne, bo temat był dla nas totalną zagadką. Chlebki rosną przez całą noc.


Okazało się, że proces przygotowywania zakwasu na chleb wcale nie jest taki trudny. Duży wybór przepisów na chleb na zakwasie. Domowe pieczywo na zakwasie. Prosty chleb pszenny, chleb orkiszowy, chleb 1 żytni, chleb wiejski, chleb powszedni, chleb wieloziarnisty. Kiedy kilka dni temu wpadł mi w oko ten przepis postanowiłam go wypróbować.


Chcesz upiec domowy chleb na zakwasie? Szukasz informacji, jak zrobić chleb na drożdżach? Znajdziesz tu przepis na chleb, którego szukasz. Wystarczy Ci zwykły piekarnik. Nie musisz mieć wielkiego doświadczenia.


Sprawdź i zobacz, że to naprawdę proste. Przekonasz się, że własny chleb, to coś zupełnie wyjątkowego.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.

Popularne posty