wtorek, 4 czerwca 2019

Zakwas orkiszowy

Co do zasad pieczenia, można upiec chleb orkiszowy na zakwasie żytnim, chleb pszenny na zakwasie orkiszowym i robić kombinacje jakie się chce #128578; Można także swój zakwas dokarmiać na zmianę mąką orkiszową lub żytnią, proponuję jednak zamiast pełnoziarnistej sięgać po razową. Mam nadzieję, że teraz wszystko jasne. Zakwas orkiszowy można przygotować dokładnie taką samą metodą jak klasyczny zakwas żytni razowy – tzn. Procedurę dokarmiania należy prowadzić przez 6-dni. Dokładne proporcje znajdują się w przepisie na zakwas żytni razowy.


Dziś zrobimy własny zakwas z mąki orkiszowej i wody.

Odświeżany raz na dwa tygodnie podczas pieczenia chleba świetnie się przechowa przez wiele, wiele lat, a nawet wzmocni się. Składniki na zakwas: 6g pełnoziarnistej mąki orkiszowej, 6ml letniej wody. Można mąki mieszać, zdarzało mi się mylić torebki, zakwas rósł sobie dalej bez żadnej szkody. Przepis na chleb z mąki orkiszowej na zakwasie mój ulubiony. Orkisz zawiera duże ilości lekkostrawnego białka, błonnika pokarmowego, węglowodanów, witamin, biopierwiastków, a także lepiej przyswajalny gluten.


Ta stara odmiana pszenicy jest bogata w kwasy nienasycone, przede wszystkim kwas linolenowy. Zazwyczaj zawsze używałem zakwasu żytniego - był znacznie silniejszy niż zakwas orkiszowy. Ale zauważyłem, że żyto mi nie służy, tak więc dzisiaj użyję zakwasu orkiszowego - dniowy, mam nadzieje że nie będzie za słaby i wystarczy, w razie czego dodam trochę drożdży.

Najlepiej chleb orkiszowy na zakwasie, a nie na drożdżach. Jak upiec domowy chleb? Dzisiaj podam przepis na domowy chleb, który zawsze się udaje.


Takiego chleba jak domowy nie kupisz w żadnej piekarni. Ponadto robiąc chleb samodzielnie masz stuprocentową pewność, że do produkcji został użyty prawdziwy zakwas, a nie sproszkowany. Tak ja piekłam z mąki żytniej orkiszowej melwit niema napisane typ maki nie wiem dlaczego mąka kosztowała 50zł zakwas miałam zrobiony na mąceżytniej typ 7ogrzałam go przed pieczeniem w tem pokojowej ciasto włożyłam do keksówki zwykłej blaszcei postawiłam do wyrośniecia na kaloryferze o tem pokojowej na całą noc piekłam. Ah mam takie marzenie by upiec chlebek orkiszowy z białej mąki i na orkiszowym zakwasie, Mam go z Pani przepisu, narazie tylko Pani stronie ufam. Może ten przepis mogłabym zamienić na jasną orkiszowa, bo z pełnej jest za ciężki i zbity choć smaczny w ten sam dzień.


Po prostu zwykły biały orkiszowy chlebek na orkiszowym zakwasie. Chleb orkiszowy jest zdrowszy niż jego odpowiednik z pszennej mąki oczyszczonej. Istotną zaletą chleba orkiszowego jest zbieranie zboża razem z łupiną, która chroni je przed zanieczyszczeniami.


Pieczywo orkiszowe wykonane jest z czystej, bogatej w błonnik mąki orkiszowej, w przeciwieństwie do pieczywa z oczyszczonej mąki pszennej. Jeśli jednak jesteście ambitni lub chcecie, aby Wasz pierwszy zakwas był na mące orkiszowej to specjalnie przygotowałam poradnik krok po kroku jak taki zakwas wyhodować. Chciałam jeszcze dodać, że zakwas orkiszowy można stosować zamiennie z zakwasem żytnim i pszennym. Każdy przepis można zmodyfikować w ten sposób, proporcje. Zróżnicowany zbiór ofert, najlepsze ceny i promocje.


Wejdź i znajdź to, czego szukasz! Stwórz sama pyszny zakwas orkiszowy.

Chcę zapisać się na newsletter Administratorem danych jest GoodMills Polska Sp. Na Wielkanocnym stole nie może zabraknąć tradycyjnej zupy. U mnie jest to zawsze biały barszcz, a od lat przygotowuję go na domowym zakwasie. Tym razem zdecydowałam się na orkiszowy zakwas na żurek. Orkiszowy bochenek na zakwasie z prastarych odmian zboża to prawdziwy rarytas – jest się czym chwalić.


Na pewno nie udało mi się wyjaśnić wszystkiego. Liczę jednak na to, że wśród Was znajdą się fani orkiszowych wypieków na zakwasie, którzy podzielą się swoim doświadczeniem. Komentujcie, pytajcie i odpowiadajcie. Na barszcz biały potrzebny jest zakwas. Na żurek przygotowuje się zakwas na bazie mąki żytniej razowej, na barszcz biały na bazie mąki pszennej razowej.


Jest on inny niż na żurek. Wykorzystałam do zakwsu makę pszenną, ale orkiszową z otrębami. Może to być mąka żytnia, pszenna, czy orkiszowa.


Najłatwiej jest zrobić zakwas z mąki żytniej (o wyższym typie np. razowej), ponieważ w niej najłatwiej zachodzi proces fermentacji. Z takiej mąki najszybciej wyhodować zakwas, dzięki bogatym składnikom, które zawiera. Dlatego jest ona szczególnie polecana dla początkujących. Dopiero jak ma się silny żytni zakwas, można odłożyć z niego część do nowego słoika i zacząć dokarmiać inną mąką np.


Po kilku dokarmieniach będzie to już zakwas orkiszowy. Ten sposób jest znacznie łatwiejszy i pewniejszy niż zaczynanie od zera z inną niż żytnia mąką.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.

Popularne posty