piątek, 20 maja 2016

Bułki razowe na zakwasie

Bułki razowe na zakwasie. Z tego ciasta można spokojnie przygotować zarówno bułki jak i chleb. Ja przygotowałam bułki, które pachną zakwasem, są bardzo chrupiące i długo zachowują świeżość dzięki dodatkowi ziemniaków. Bułeczki są miękkie i puszyste a dzięki dodatkowi zakwasu lekko wilgotne, co sprawia, że utrzymują świeżość nawet przez kilka dni.


Przygotowanie ciasta należy zacząć wieczór wcześniej i, jak w przypadku innego pieczywa na zakwasie, sporą rolę odgrywa tutaj czas i Wasza cierpliwość :-).

Wybierz ekologiczne bułki pszenne lub razowe z oferty sklepu Ekosferai ciesz się ich pysznym smakiem każdego dnia. Ekologiczne bułki razowe, pszenne oraz bułki na zakwasie to doskonała alternatywa dla zwykłego pieczywa, które nierzadko posiada chemiczne dodatki, konserwanty i polepszacze smaku. Bułeczki z mąki żytniej razowe niewątpliwie należą do tych zdrowszych.


Ważną sprawą jest też co na tej zdrowej bułce położymy. Na blogu jest kilkaset przepisów na chleby na samym zakwasie, w tym także receptury na bułki, bez drożdży, więc ze wszystkich możliwych wybrał Pan starą recepturę, gdzie akurat wyjątkowo pojawiły się drożdże. Odstawić na minut do czasu aż drożdże się spienią (aby rozczyn się nie ostudził można wstawić go do garnka z bardzo ciepłą wodą).


Do większej miski przesiać obydwie mąki (odsiane otręby z mąki razowej zgromadzone na sitku też dodać), wsypać sól, brązowy cukier i zioła, wymieszać. Zapraszam na bułki na zakwasie #128578; Ostatnio zmieniliśmy zakwas.

Stary – już kilkuletni – zdechł po wakacjach – zapomnieliśmy o jego dokarmianiu i musieliśmy zapoczątkować nowy. Jedna bułka ma u mnie średnicę 6cm, więc żeby się ktoś nie nastawiał, jeśli chce się najeść. Podczas gdy bułki rosły rozgrzałam kamień do pieczenia do 2C. Aby sprawdzić czy bułki wyrosły należy nacisnąć bułkę palcem, zrobić wgłębienie, jeśli wraca szybko, to jeszcze nie czas.


Składniki na około małych bułeczek: 1-łyżki aktywnego zakwasu z mąki żytniej razowej 1g mąki żytniej razowej 3g wody zimnej. Plaskate się zrobiły. Przepisy, jak zrobić - Smaker. Oczywiście spód lekko przypalony.


W smaku dobre choć w pierwszej chwili, na ciepło, miałam wrażenie, że czuję lekką goryczkę. Dzisiaj już nie miałam tego wrażenia. Sami bowiem kontrolujemy skład chleba czy bułek. Dziś łatwy przepis na bułki razowe, uznawane za zdrowsze od tych klasycznych pszennych.


Im wyższy typ mąki, tym jest ona bogatsza w składniki odżywcze zawarte w zbożu, m in. Chleb żytni razowy na zakwasie, w całości przygotowany z ekologicznej mąki żytniej razowej, bez dodatków. Przygotowany specjalnie dla tych, którzy cenią czysty smak chleba razowego lub ze względów zdrowotnych poszukują chleba zrobionej tylko z mąki z pełnego przemiału, bogatej w błonnik pokarmowy.


Wpis dołączam do listy Na zakwasie i na drożdżach, prowadzonej na blogu Zapach Chleba, a którą w tym miesiącu gości Łucja z Fabryki Kulinarnych Inspiracji.

Stał ten mój zakwas samotny już od tygodnia. Dokarmiłam go tylko i znów odchodziłam. Każdy chce czuć się potrzebny, a zwłaszcza w weekend , kiedy kontakty towarzyskie kwitną. Zrobiłam przyjemność mojemu zakwasowi i zrobiłam z niego pożytek. Sobie też dogodziłam, bo bułeczki wyszły super.


Jest to przepis na proste i zdrowe bułki razowe na zakwasie. W dobie „pompowanego” pieczywa takie domowe razowe bułki nadadzą każdemu posiłkowi starego – nowego smaku. Fałszywe bułki na zakwasie…Te keto bułki smakują i wyglądają jak tradycyjny chleb na zakwasie z dziurami, prawda? Dlatego nazywają się fałszywe bułki.


Osoby, które zmieniają styl życia na lchf w pierwszej kolejności odczuwają brak pieczywa. Te bułki z pewnością zastąpią jego brak. Ponadto są zdrowe i niskowęglowodanowe. Pieczywo razowe jest zdrowsze niż pieczywo białe.


To pierwsze ma znacznie więcej witamin, składników mineralnych oraz błonnika pokarmowego. Tylko pamiętaj, że nie każde ciemne pieczywo jest z pełnoziarnistej mąki. Czasami ten kolor wynika z dodatku karmelu. Lepsze jest pieczywo na zakwasie niż na drożdżach.


Zakwas był dniowy na mące żytniej razowej. Chlebek upieczony w dwóch silikonowych foremkach. Moj błą ze nie skróciłam.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.

Popularne posty