środa, 18 maja 2016

Chleb pieczony w domu na zakwasie

Zakwas możemy przygotować w domu, najlepiej na kilka dni przed wypiekiem chleba. Raz przygotowany zakwas można potem używać wielokrotnie. Warto poświęcić na to czas, ponieważ chleb pieczony na zakwasie ma zupełnie inny charakter.


Jest znacznie cięższy, mniej słony i bardziej sycący. Chleb samodzielnie pieczony w domu do niedawna kojarzył mi się głównie z wypadami w góry do dalszych krewnych, gdzie z własnej roboty składników chleb przygotowywała najstarsza starowinka z całej rodziny ;) Gruba kroma swojskiego chleba z domowym masłem to jedno najfajniejszych wspomnień. W końcu jednak postanowiłam dać jeszcze jedną szansę dla pieczywa na zakwasie i udało się!


Zakwas do chleba zrobiłam według przepisu, który znalazłam na blogu Moje Wypieki. Mąka żytnia, woda, sól i wyhodowany samodzielnie zakwas - przepis na najprostszy chleb na zakwasie żytnim, z dużym udzialem mąki pełnoziarnistej. W naszym domu rzadko gości kupny.


Kiedy po tych dniach robię chleby to cierpliwie czekam ze dwie godziny aż się zakwas ogrzeje i dopiero wyrabiam masę na chleby. Z tej masy odkladam 4Łyżki jako zakwas na moj następny chleb. Moj przepis na chleb to wyrobiona masa ktora dojrzewa sobie w spokoju przez całą nic juz w foremkach. W mojej kuchni jest dosyć ciepło cały rok, prosty chleb na zakwasie wyrasta u mnie w 4-godzin, być może w Twojej kuchni jest trochę chłodniej i czas będzie trzeba wydłużyć np. Od kilku dni zmagam się z chlebem na zakwasie, raz za twarda skórka, raz za suchy, raz za mokry, a tu nagle bochenek w sam raz!


Dotychczas pieklam chleby i bulki na drozdzach. Zamierzam sama zrobic po raz pierwszy w zyciu zakwas na chleb. Zakwas na zurek tez zamierzam sama zrobic:) Ciekawe czy na zakwasie da sie zrobic chleb litewski i pumpernikiel? Mam zakwas, który trzymam w lodówce. Dzień przed pieczeniem, tak jak w przepisie, dokarmiam go i zostawiam poza lodówką.


Widzę, że pojawiają się bąbelki powietrza, czyli (wydaje mi się), że zakwas pracuje. Mieszam wszystkie składniki, przekładam do formy, zostawiam na 5-godzin…ciasto ani drgnie. Chcesz upiec domowy chleb na zakwasie? Szukasz informacji, jak zrobić chleb na drożdżach?


Znajdziesz tu przepis na chleb, którego szukasz. Wystarczy Ci zwykły piekarnik. Nie musisz mieć wielkiego doświadczenia. Sprawdź i zobacz, że to naprawdę proste. Przekonasz się, że własny chleb, to coś zupełnie wyjątkowego.


Chleb upieczony w domu najlepszy na świecie. Przygotujcie sobie do takiego chleba własny zakwas – ja go robię na mące pełnoziarnistej pszennej – wolę ją od żytniej, ale możecie też. Jak upiec chleb na zakwasie w domu? NATULI Dzieci są ważne. Do pieczenia chleba nie trzeba wiele więcej, poza chęciami.


Nasze babki dodałyby pewnie, że niezbędny jest również talent do wypieków i serce, które w domowy chleb włożyć trzeba silną ręką gospodyni. Albo gospodarza, wszak żyjemy w czasach, w których w kuchennych. Chleb pieczony w domu i do tego na zakwasie to nasze ulubione pieczywo. Od lat, odkąd dostałam zakwas od koleżanki, piekę w domu chleb na zakwasie. Zakwas jest bardzo dobry i wielokrotnie już dzieliłam się nim z innymi osobami.


Podajemy super prosty przepis na chleb z otrębami. Nasz chleb może być zwykły, pszenny albo upieczony z rozmaitymi ziołami, ziarnami i przyprawami. Pieczenie chleba nie jest ani trudne, ani pracochłonne. Namawiamy do pieczenia chleba w domu! Chleb na zakwasie zaczęliśmy piec ponad rok temu.


Po kilku tygodniach prób i eksperymentów stał się to jedyny chleb w naszym domu. Początkowo piekliśmy wyłącznie dla dzieci i siebie. Później chlebem częstowani byli sąsiedzi i znajomi, którzy z czasem zapragnęli mieć takie pieczywo na swoim stole.


Chleb pieczony w domu na zakwasie

Kilku z nich udało się nam zarazić pieczeniem chleba, pozostali zaś zaczęli. Był czas, że chleb żytni piekłam w domu kilka razy w tygodniu. Najczęściej na drożdżach, ale również czasami na drożdżach i zakwasie lub samym zakwasie.


Ponieważ czas przygotowania takiego chleba żytniego na drożdżach jest znacznie krótszy, niż na zakwasie, dlatego też zazwyczaj wybór padał na drożdże.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.

Popularne posty