poniedziałek, 2 kwietnia 2018

Chleb na maślance i drożdżach

Maślanka delikatnie zakwasza ciasto – dzięki czemu drożdże są niemal niewyczuwalne. To taki prawdziwy wiejski chleb. Bardzo łatwo się go wyrabia, a rośnie błyskawicznie.


Składniki Składniki na. Dzisiaj polecam pyszny i banalnie prosty do zrobienia chleb na maślance.

Możemy dodać do niego słonecznik, Zobacz więcej. Obserwuj bloga Obserwujesz bloga Rogalik. Pyszny chleb możesz wypiekać sama w domu.


Z tym przepisem na domowy chleb z żurawiną i słonecznikiem nie będzie to trudne. Ciasto pięknie wyrasta na drożdżach. Lekko zbity, nie kruszy się i długo zachowuje świeżość.


Prosty w wykonaniu i ze składników ogólnodostępnych.

Polecam z czystym sumieniem. Jako potwierdzenie jego pysznego smaku, powiem Wam, że od tygodnia, tylko taki chlebek w domu piekę. W związku, że została mi maślanka, więc upiekłam dzisiaj chleb z pierwszego przepisu, ten podstawowy, zmniejszyłam tylko ilość tj. Jak dla mnie to trochę za kwaśny i jednak za mokry. Spróbuję innych przepisów, może będą mi lepiej smakować.


Jest bardzo miękki, smaczny, jednak w smaku nie przypomina Zobacz więcej. Ja miałam podobny problem z chlebem mlecznym na drożdżach, ale zdarzyło się to tylko raz czy dwa, a robiłam go już wielokrotnie. Czasami dla odmiany pieczemy sobie chlebki drożdżowe, żeby zakwas mógł odpocząć :) Nigdy, co prawda, tak bardzo mi się nie rozlatywał, ale dość mocno kruszył. Drożdże rozpuszczamy w dwóch łyżkach ciepłej wody i dodajemy łyżeczkę cukru. Odstawiamy w ciepłe miejsce do podrośnięcia.


Mąkę przesiewamy do miski, dodajemy otręby, ziarenka i sól. Wlewamy maślankę i wodę i energicznie mieszamy. Dodajemy podrośnięte drożdże i ponownie. Regularnie za to piekę chleb, stwierdziłam więc, że przepis na taki na maślance też się musi gdzieś znaleźć.


Nie szukałam długo - już w książce Pieczenie chleba w domu Gertrud Weidenger i Marie-Theres Wiener znalazłam taki najprostszy. Przygotowania nie trwają długo, i następnego ranka raczyliśmy się na śniadanie naprawdę pysznym chlebem.

Z ciasta uformować owalny bochenek i ułożyć na natłuszczonej i posypanej mąką blasze. Na wierzchu można zrobić dodatkowo nacięcia. Tuż przed pieczeniem wierzch chleba posmarować białkiem jaja.


Babciny chleb pszenny na maślance jest bardzo miękki, elastyczny a dzięki maślance ma lekko kwaśny smak. To przepis dla tych, którzy lubią chleby na zakwasie ale nie mają czasu aby go. Babciny chleb przypomina w smaku właśnie delikatny chleb na zakwasie, ale jego “produkcja” trwa zdecydowanie krócej.


Ja przygotowałam z nią chleb bezglutenowy, ale polecam także klasyczny wiejski chleb na maślance, doskonały dla tych, którzy gluten i nabiał jeść mogą i lubią. Miękki, sprężysty, idealnie wilgotny, z pięknie upieczoną skórką. Ma fajny smak i teksturę -myślę, że częściowo, dzięki dodanej maślance i odrobinie oliwy. Chleb piec przez ok. Kroi się przepięknie.


Zakwas - wynaleziono go tysiące lat temu w Egipcie. Zakwas to nic innego, jak mąka z wodą i… dużo ciepła. Dziś coraz częściej piecze się chleby na drożdżach - to łatwiejsze i mniej czasochłonne, ale… chleb jest zupełnie inny. Pieczywo drożdżowe można przygotować również z mąk bezglutenowych.


Podczas fermentacji ciasta chlebowego drożdże rozkładają cukry na dwutlenek węgla i alkohol.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.

Popularne posty