poniedziałek, 16 lipca 2018

Chleb pytlowy na zakwasie

Chleb pytlowy na zakwasie

Chleb żytni pytlowy. Dziś chleb żytni pytlowy na zakwasie żytnim. Przepis jest przepisem dwufazowym, ponieważ nie ma w nim dodatku drożdży piekarskich, musi mieć czas na wytworzenie odpowiedniej ilości drożdży potrzebnej do wyrośnięcia ciasta. Warto zaprezentować na przykładzie tego w 1 żytniego chleba jak można prowadzić ciasto w poszczególnych fazach , aby smak , zapach i miękisz były właściwe a jednocześnie przypomnieć prostą recepturę chleba.


Trzeba wziąć pod uwagę jak bardzo rośnie dane ciasto. To wyrasta nawet 1, jeżeli zakwas jest aktywny i działamy cierpliwie. Proces zakwaszenia podobnie wpływa na biosterole – aktywne biologicznie składniki żywności, czy na β-glukany. W czasie fermentacji kwasowej ciasta wytwarzają się także witaminy z grupy B (np. witamina B2). W przepisie wykorzystałam ten domowy zakwas na chleb.


Wszystkie składniki (oprócz ziaren) umieść w misce i wymieszaj. Wyrabiaj tylko do połączenia składników. Mąka żytnia nie lubi długiego wyrabiania. Ciasto przykryj ściereczką i odstaw na blat, na godzin (najlepiej na całą noc). Od czasu wyhodowania zakwasu żytniego, piekę ten chleb przynajmniej raz w tygodniu.


To już cztery miesiące. Następnie posmaruj chleb wrzątkiem, przykryj ściereczką i odstaw do wyrośnięcia w ciepłym miejscu na godziny. Rozgrzej piekarnik do maksymalnej temperatury.


Posmaruj chleby jeszcze raz wrzątkiem, wstaw do piekarnika i piecz przez minut. Ten rodzaj pieczywa jest produkowany zazwyczaj z mąki żytniej, pytlowej (kilkakrotnie mielonej i przesiewanej przez pytel). Kęsy ciasta mogą mieć różny kształt i są poddawane rozrostowi na deskach, w formach lub w koszykach. Kiedy kilka dni temu wpadł mi w oko ten przepis postanowiłam go wypróbować.


Chleb pytlowy na zakwasie

Przygotowanie chleba zaczynamy od przygotowania zaczynu, zaczyn powinien pracować minimum godzin najlepiej. Dzisiejszy chleb, który piekłam w ramach wspólnego pieczenia, to pyszny żytni chleb pytlowy na zakwasie z pestkami dyni. Muszę przyznać, że dawno nie jadłam tak dobrego żytniego chleba! Jako, że mój Zobacz więcej.


Moje Małe Czarowanie Obserwuj bloga Obserwujesz bloga Moje Małe Czarowanie. Dziś przepis na pyszny domowy chleb żytni na zakwasie. Wpis jest kontynuacją artykułu Jak zrobić dobry zakwas żytni do pieczenia chleba.


Przepis jest prosty, sama się nie spodziewałam, że zrobienie chleba na zakwasie może być tak nie skomplikowane. Przepis i sposób wykonania tego chlebka zamieściłam w artykule:“Domowy chleb na zakwasie – łatwo, zdrowo i smacznie” Jednak chciałam spróbować innego chlebka oraz poeksperymentować trochę z pieczeniem. Pieczywo żytnie – przygotowywuje się z mąki żytniej na zakwasie.


Są to: chleb razowy, sitkowy, staropolski, wileński, pumpernikiel. Pieczywo mieszane – powstaje z połączenia mąki żytniej i pszennej. Chcesz upiec domowy chleb na zakwasie? Szukasz informacji, jak zrobić chleb na drożdżach? Jest to chleb praski, nałęczowski, zakopiański.


Chleb pytlowy na zakwasie

Znajdziesz tu przepis na chleb, którego szukasz. Wystarczy Ci zwykły piekarnik. Nie musisz mieć wielkiego doświadczenia. Sprawdź i zobacz, że to naprawdę proste. Przekonasz się, że własny chleb, to coś zupełnie wyjątkowego.


Czasem może pachnieć nawet acetonem ale nie jest to oznaką zepsucia. Trzeciego dnia zakwas pracuje już w miarę stabilnie i według niektórych już można piec na nim chleb. Ja sugeruję jednak poczekać do lub dnia – zakwas będzie już wtedy na pewno dojrzały i chleb powinien się udać bez problemu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.

Popularne posty